изпрати публикация  :  календар  :  търсене  :  статистика  :  Архив  :  Има ли Дядо Коледа?  :  Интернет връзки  :  Polls  
    НДТ, Добрич, България Албена - Oasis for Holidays   По-добрият вестник на Добричка област
NDT Newspaper, Dobrich, Bulgaria
    
 Добре дошли в НДТ, Добрич, България
 2018-09-20 @ 01:10 EEST
Турция иска джамии за братята си мюсюлмани    
Коментари Скандалът с претенциите на Турция за собственост над османските паметници в България не е случаен. Съвсем естествено той тръгна от Анадолската агенция, която очаквано бе опровергана от всички възможни официални източници.

Турският посланик в София отрече да има такива претенции, говорител на вицепремиера Бекир Боздаг - също. Вицепремиерът Зинаида Златанова и президентът Росен Плевнелиев обявиха, че не са водили разговори да връщаме каквито и да е имоти.

Дипломатите обаче знаят, че такива неща не се говорят на официални и дори на неофициални срещи между политици. И неслучайно поискаха обяснение от посланика на Анкара. Претенциите се анонсират по друг начин. В случая това е символичният подарък от Боздаг за мюфтията на Русе - Каталог на османските имоти на Балканите. Вещи в политиката на Анкара разкриват, че той е правен с цел възстановяване на старото влияние на икономическа основа в региона. Описът на имотите е по данни от регистрите на полицията в Османската империя, която е отговаряла за събирането на данъците, и може да се вярва, че е прецизен. Важно е и кой прави този подарък - Боздаг се занимава изключително с проблемите на т.нар. външни турци - обикаля не само в България, но и в Гърция, Албания и Сърбия. В западната ни съседка дори вече

има разцепление

между мюсюлманите - едно мюфтийство действа под покровителството на Белград, а второ - на Анкара.

Подобен процес има и у нас. Неслучайно Боздаг се е интересувал кога ще влязат в сила промените в закона за вероизповеданията, които предвиждат автоматично връщане на имоти, принадлежали някога на БПЦ и мюсюлманските общности. След официалното провъзгласяване на независимостта на България през 1908 г. по силата на българо-турския протокол от 6/19 април 1909 г. на Високата порта се признавало правото да бъде застъпник на мюсюлманското население в България. По нейна инициатива в България били създадени редица протурски националистически организации - “Туран”, “Шевкет”, “Алп Арслан”, “Алтън орду” и др. Мюсюлманските общности сега си искат и техни имоти.

За Турция не е важно имотите да са нейна собственост, а да са под шапката на Главното мюфтийство, за да даде пари за ремонтите и превръщането им в действащи молитвени домове. Което прави и в момента - финансира издаването на Корана, ремонтите на джамии и купуването на терени за ислямски център и училища. Изпраща и учители по ислям и дори ходжи там, където не достигат.

В момента у нас има и над 20 ходжи, изпратени от Анкара, чиито заплати плаща турската държава. Дирекцията на вероизповеданията в южната ни съседка е проводила по един свой представител във всяко от общо 27-те районни мюфтийства, които оценяват по

точкова система

работата им и според оценката отпуска съответно финансиране. Отчита се брой на деца, записани в курсове по Коран към джамиите, брой проповеди, оценка за състоянието на храмовете и др. критерии, разкриха запознати. По неофициална информация на “Труд” турската дирекция по вероизповеданията е осигурила на мюфтийството хиляди евро, за да платят държавните такси по заведените дела за имоти. Главното мюфтийство твърди, че си иска само 13 джамии паметници на културата. Сред тях са храмовете в Кюстендил и Гоце Делчев, които са пред срутване, джамиите в Самоков, Дупница и Разград. Иначе мюфтийството води общо 52 дела за имоти. Законът за вероизповеданията даваше възможност в 10-годишен срок религиозните общности да поискат от съда да им върне одържавени имоти. Давността обаче изтече на 1 януари тази година и затова депутати от ДПС и БСП поискаха тя да започне да тече наново.

В окръжния съд в Стара Загора се води дело за култовия комплекс “Ески джамия” с прилежащия терен от 529 кв. м, върху който е построен. Първото решение на местните магистрати да прекратят производството бе отменено от пловдивски апелативни съдии въз основа на доста спорно решение на Софийския градски съд за установена правоприемственост върху над 1000 имота, които някога са били молитвени домове, медресета (турски училища), бани, имоти на благотворителни организации и др.

Ески джамия - на траки, християни или мюсюлмани 

През миналата седмица по време на неофициалното си посещение в България вицепремиерът на Турция Бекир Боздаг обяви, че се почувствал оскърбен и натъжен от вида на запуснатите архитектурни паметници. Той се ангажира да направи всичко възможно за бързото реставриране на Томбул джамия в Шумен, за чийто ремонт са нужни поне 3 млн. лв.  Ходжата на Гоце Делчев Айдън Мохамед веднага обяви, че заради безхаберието на държавата се руши прочутата джамия “Караджа паша”. И изтъкна, че мюфтийството е готово с проект за реставрирането , но среща спънки от културното министерство и Националния институт за недвижимо културно наследство.
Дори и държавата да е лош стопанин, претенциите към паметници, които по време на Османската империя са били на мюсюлманите, са нелогични - никъде в модерния свят не се възстановяват имоти по исторически признак. Ако се действа така, то трябва да се отбележи, че до 1396 г., когато пада Търновското царство, у нас не е имало изобщо мюсюлмански имоти.


А сред тези, към които има апетит мюсюлманското изповедание у нас, действително има надграждане на храмове - върху древно светилище е вдигана църква, превърната после в джамия. Точно такъв е случаят с Ески джамия в Стара Загора и затова този комплекс от реликви сега е Музей на религиите. Джамията се намира в рамките на античния град Августа Траяна, което е позволило вграждането на автентична улица от града в приземния етаж. В салона на джамията е вградена древна християнска църква, построена пък върху езическо светилище на траките, посветено на тракийския конник. И защо сега точно мюсюлманите да получат този уникален архитектурен обект, коментират в града.

В Пловдив си искат турските гробища 

Дело за собственост на Чифте баня в центъра на Пловдив с паркинга до нея и старите турски гробища с площ 32 дка се води в окръжния съд в Пловдив. В момента банята се използва за Център на съвременното изкуство и е общинска собственост. От вероизповеданието настояват да си върнат старата турска баня, построена през XVI в.

Тя се нарича Чифте баня, защото е с мъжко и женско отделение.
“Общината с всички сили ще се опита да запази имотите, които иска вероизповеданието. Чифте баня е знакова за Пловдив и се превърна в един от центровете на културата. През миналата година една от изложбите там спечели награда на “Ню Йорк таймс” и бе отразена във вестника. В момента в зоната около банята общината подготвя мащабна реконструкция и допълнително художествено осветление”, обяви кметът Иван Тотев.
Иск има и за Таш кюпрю джамия, която в момента се използва за ресторант, както и за сграда на ул. “Княз Александър Батенберг”, превърната в картинна галерия. Окръжният съд е прекратил двете дела и решенията са влезли в сила, обясниха магистрати. За Таш кюпрю джамия е водено дело и през 90-те години, но е загубено.

Дело има и за връщане на собствеността на старите турски гробища в Пловдив. Те се намират до Моста на Адата в Пловдив, а преди няколко месеца бяха заградени с 2-метрова ограда, за да бъдат предпазени от посегателства. В момента там не се извършват погребения. Мюсюлманите си ги искат, защото за тях това е свято място и имало гробове от османско време. Стената е издигната със средства на общината и джамийското настоятелство, обясни председателят му Ахмед Пехливан. Мястото е било отчуждено през 1949 г., сочат справки в архивите.
 Преди да поставят оградата, в гробищата влизали животни, а жители на близките къщи хвърляли там боклуци, но сега нямат достъп, разказаха мюсюлмани.

БОРЯНА ДИМИТРОВА

Джамият саид паша е в аварийно състояние

Джамията “Саид паша” в Русе е в аварийно състояние. Цялата сграда е напукана от 4 години, когато спукан водопровод подкопа кръстовището на бул. “Скобелев” и ул. “Николаевска”. “Очакваме Министерството на културата да одобри проекта за реконструкция, а общината да издаде строително разрешение и да обезопаси района”, уточни районният мюфтия Азиз Азизов. Ремонтът ще се финансира от Главното мюфтийство. Ще се търсят и пари от дарители в Турция. Пропадналите къщи и инфраструктурата в участъка бяха ремонтирани с отпуснатите 600 000 лв. по програма “Геозащита” от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Общината получи и 159 000 лв. за техническия проект.

Джамията “Саид паша” е построена в стил левантийски барок през 1876 г. и е архитектурен паметник на културата. Преди да затвори, в нея се пазеше косъм от брадата на пророка Мохамед, който се изнасяше на празника Сакаллъ.
От 30 години е затворена джамията “Ибрахим паша” в Разград, която е включена в каталога на ЮНЕСКО като 3-тата по големина джамия на Балканите. Сега тя е царство на гълъби, защото все не се намират пари за основното  укрепване. Легендата разказва, че Ибрахим паша решил да погуби майсторите, за да не построят на друго място такава хубава джамия. Те обаче разбрали намеренията му и започнали да правят дървени криле, с които да избягат. Когато крилата им били готови, майсторите литнали към Балкана. Но брадвите, привързани към крилете, натежали. Майсторите паднали и загинали.

НИКОЛАЙ КАЛАМОВ

http://www.trud.bg

 


Сходни връзки

Турция иска джамии за братята си мюсюлмани | 0 брой коментари | Регистрация
Екипът не носи отговорност за коментарите, публикувани от посетителите.

Stats
 Copyright ©2000 - 2003 © 2018 НДТ, Добрич, България
 Всички права запазени.
Powered By Geeklog 
Страницата е генерирана за 0.28 секунди