изпрати публикация  :  календар  :  търсене  :  статистика  :  Архив  :  Има ли Дядо Коледа?  :  Интернет връзки  :  Polls  
    НДТ, Добрич, България Албена - Oasis for Holidays   По-добрият вестник на Добричка област
NDT Newspaper, Dobrich, Bulgaria
    
 Добре дошли в НДТ, Добрич, България
 2018-09-24 @ 16:58 EEST
Добрич пази най-богатата колекция от икони на Светите равноапостоли    
КултураРегионалният исторически музей в Добрич съхранява най-богатата в страната колекция от икони на светите братя равноапостолите Кирил и Методий. В навечерието на празника на просвещението и културата и по повод тържественото честване на 1150-годишнина от създаване на славянската азбука и от Моравската мисия на сбирката от петте уникални за страната икони гостува в изложба на от Кирило-Методиевския научен център при БАН.



Регионалният исторически музей в Добрич съхранява най-богатата в страната колекция от икони на светите братя равноапостолите Кирил и Методий. В навечерието на празника на просвещението и културата и по повод тържественото честване на 1150-годишнина от създаване на славянската азбука и от Моравската мисия на сбирката от петте уникални за страната икони гостува в изложба на от Кирило-Методиевския научен център при БАН.
Директорът на РИМ - Добрич, Костадин Костадинов разказа, че иконите са възрожденски, рисувани през втората половина на ХІХ в. Това е времето, когато по българските земи се засилва интересът към всичко българско и възхвалата на Кирил и Методий и на Великото им дело става знаме на националното ни просветно и културно развитие. Характерното за иконите е, че на всички тях двамата братя са представени заедно, но в различни варианти.
Тази възрожденска композиция утвърждава равноапостолските заслуги на двамата братя към просветното дело, казва Костадинов и обръща особено внимание, че на едно от изображенията Кирил и Методий са изографисани  на фона на пейзаж в почти фронтални пози, като всеки от тях държи в ръце различни предмети - кръст, свитък, книга, жезъл. Друг вариант представя първоучителите в близост до маса или църковен престол. Вещите върху престола /масата/, различно комбинирани, са - кръст, корона, книга, свитък, мастилница, глобус. "Глобусът, който присъства ни показва, че те са били приемани не само като създатели на писмеността, а и като просветители и апостоли на културата" - казва още Костадинов.
Две от иконите са дело на шуменския зограф Никола Василев. Кирил и Методий са представени в цял ръст, във фронтални пози на фона на исторически пейзаж. Братята са в пищни архиерейски одежди, с корони на главите, излъчващи достолепие, сила и воля. С дясната си ръка, държаща кръст, Кирил благославя, а в лявата е плодът на неговия труд - азбучният свитък, с едро изписани букви на него. Методий в дясната си ръка държи жезъл, внушавайки "Тук и сега", а в лявата - разтворена книга, налагаща текста "В началото бе словото...". В едната от иконите се виждат  очертанията на крепости и сгради - Преславският двор. Над светците, с венци от цветя, съвсем във възрожденски стил, Господ Бог благославя благородните им дела.
Останалите три икони са дело на неизвестни майстори зографи. Те впечатляват със силната си философска обобщеност - св. Кирил и св. Методий между земята и небето. Величествените им фигури са стъпили непоклатимо на земята, а с ореолите си достигат небето. Неизвестните автори виждат единия брат в монашеско облекло, в повечето случаи това е Методий, а Кирил - в архиерейско. Те са изправени до църковен престол /маса/, на който освен обичайните книга, кръст или мастилница има внушително голям глобус - символ на научното познание.
Иконите "Св. Св. Кирил и Методий" най-точно показват дълбоката промяна, която настъпва в мисленето на възрожденския зограф. В тях иконописците представят и своята лична оценка за първоучителите и тяхното дело. Откриваме я в надписите, които са неотменен и значим компонент в композицията на всяка творба. Тяхното място в изображението също има определен смисъл. В добруджанските икони имената на Кирил и Методий са изписани високо горе, над ореолите им, а между тях е уточнено с гордост, че това са "Български просветители" или "Славянобългарски просветители".
Костадинов обаче призовава всеки един българин да отиде до Тулча, която е била част от българската патриаршия. "Идете и влезте в българската църква "Св. Георги", където се намира в днешно време вече безценната икона на двамата братя, дело на Станислав Доспевски. Тя е почти в човешки ръст - 1.5 м и румънците, за разлика от гърците, са запазили иконата и надписите на нея са на български.
За разлика от този храм в Гърция има само една икона на св. св. Кирил и Методий в църква в Солун, но там те са изобразени със затворена книга, вместо със свитък, на който е изписана кирилицата" - разказва още Костадинов. Той добавя още, че братята Кирил и Методий са едни от малкото в европейската история, чието дело е признато и почитано както от източната, така и от западната половина на европейска цивилизация. Православната и католическата общност ги почитат съвместно като равноапостоли и закрилници на Европа.
Сред любопитните факти, които разкрива историкът е това, че кирилицата е официална в България, Беларус, Босна и Херцеговина, Казахстан, Киргизстан, Македония, Монголия, Русия, Украйна, Сърбия, Черна гора и Таджикистан. Официална е също така и в частично признатите  републики Косово, Южна Осетия, Абхазия и Приднестровие. В Узбекистан, Туркменистан, Азербайджан, Латвия и Естония кирилицата е широко употребявана в обществото и се ползва с официален статут в някои обществени сфери, като образованието например. Особен случай представлява Монголия, където кирилската азбука е въведена през 1924 г. от монголските комунисти, управляващи под изключително съветско влияние. В миналото обаче е имало периоди, когато кирилицата, а и глаголицата са били официални азбуки и в други държави.
Колекцията включва 209 творби, образци на възрожденската иконопис (ХVІІІ–ХІХ в.). Те са дело на майстори зографи, представители на известната Тревненска живописна школа. Преобладават творбите на потомствените иконописци от родовете Захариевци и Витановци, които носят типичните белези на тази школа: ярка палитра с контрастни цветове; своеобразен сюжетно-тематичен репертоар, съобразен с характерното предпочитание на местното земеделско население; широко въвеждане на пейзажа и моменти от живота; доминиране на графично-декоративните средства. Интересни и ценни са иконите на Захария Цанюв с ктиторски надписи, които дават допълнителна информация за възрожденската епоха в Добруджа.
    Други зографи, които не се числят към утвърдените школи, но чиито творби заемат съществено място в колекцията, са: Недко Тодорович от Жеравна и Никола Василев от Шумен. Оригиналният майстор Недко Тодорович е автор на една от най-хубавите икони в колекцията „Св. Георги и Св. Димитър на коне“. Никола Василев присъства с няколко икони, изобразяващи любимия му сюжет – славянските първоучители Кирил и Методий.
    Вероятно някои от иконите са рисувани от местни майстори, например примитивът „Рождество Христово“ и иконата „Св. Димитър Бесарбовски“.
    В колекцията особено впечатляват: „Исус Христос“ от ХVІІ век; „Св. Панталеймон“ от ХVІІІ век; „Исус Христос“ и „Св. Богородица“ – ХVІІІ в. от неизвестен гръцки автор и  колекцията икони „Св. св. Кирил и Методий“.
    Колекцията „Икони от Добруджа“ е призната за част от националното иконно богатство.


 


Сходни връзки

Добрич пази най-богатата колекция от икони на Светите равноапостоли | 0 брой коментари | Регистрация
Екипът не носи отговорност за коментарите, публикувани от посетителите.

Stats
 Copyright ©2000 - 2003 © 2018 НДТ, Добрич, България
 Всички права запазени.
Powered By Geeklog 
Страницата е генерирана за 0.12 секунди